BEN MOTIVATS SEGUIM AMB ELS VERTEBRATS! 10·10·2019

Hola de nou,

Hem reforçat alguns dels conceptes apresos inicialment, amb l’objectiu de deixar-los ben assolits i consolidats abans de seguir avançant amb el projecte. Així que, a partir d’unes imatges d’animals, proporcionades per l’Estefania, hem hagut de classificar-les tenint en compte l’anatomia del cos dels animals, en vertebrats i invertebrats;  segons el medi al que pertanyen, en terrestre, aeris i aquàtics;  segons la seva alimentació, en carnívors, herbívors i omnívors i; segons el seu procés de naixement, en ovípars i vivípars. D’aquí un parell de setmanes realitzarem una prova de vocabulari. És molt important conèixer aquestes paraules i el seu significat per poder començar a investigar, amb detall, cada espècie d’animal vertebrat.







També, hem creat, format i repartit els cinc grups d’animals vertebrats. Hi ha hagut dos grups que han coincidit en l’elecció del grup dels rèptils. Així que, hem fet un sorteig.







Per començar-nos a familiaritzar amb el nostre grup d’animals vertebrats hem hagut de pensar i escollir un animal que pertanyi al nostre grup. El grup dels mamífers hem escollit el conill; el grup dels rèptils hem escollit el cocodril; el grup de les aus, l’àguila; el grup dels peixos, el dofí i finalment; el grup dels amfibis, la salamandra. Ara bé, segur que tots els animals que hem escollit són realment del nostre grup? Així que per assegurar-nos hem anat als ordinadors a buscar informació i sabeu què? Resulta que el grup dels peixos ha descobert que el dofí no pertany al grup  dels peixos sinó dels mamífers. Així que han hagut d’escollir un altre animal i finalment han decidit el tauró. Els altres grups d’animals vertebrats han seguit amb el seu animal inicial ja que sí que pertanyia al seu grup.

També, ens hem fixat com és l’anatomia del cos dels animals per fora, però la finalitat principal ha estat observar l’anatomia del cos d’aquests animals per dins i així, tornar a reforçar el concepte d’esquelet i de columna vertebral. A continuació hem representat els nostres animals en un mural i mireu, mireu quina passada!


















Hem treballat “Els animals domèstics i salvatges” a partir d’una expressió escrita on hem hagut de respondre, segons el nostre parer, i de justificar la resposta a partir de la següent afirmació: “ Els gossos són els millors amics dels homes”.

A continuació, hem realitzat una enquesta oralment a la pissarra on cadascú de nosaltres ha hagut de dir el seu animal domèstic preferit. Durant la realització d’aquesta enquesta hem treballat uns quants hàbits generals d’aula, ja que hem hagut de mantenir un cert ordre a l’hora de mencionar els nostres animals, un clima de treball relaxat, però sobretot una actitud d’escolta entre els uns i els altres. Abans d’avançar-vos més us volem explicar que els noms d’animals domèstics preferits que han sortit han estat els gos, el gat, el conill, el lloro, l'hàmster, el conill porquí, el falcó, l’eriçó i el cavall. Un cop recollides les dades a la pissarra, dels nostres animals domèstics preferits, l’Estefania ens ha volgut fer pensar i reflexionar amb la següent pregunta: Tothom està d’acord amb que tots aquests animals són realment animals domèstics? Ai carai! Sembla que portem estona escoltant i treballant la paraula “domèstics” i resulta que ens hem adonat que potser no sabem exactament què vol dir, tot i haver-la treballat a Ponent amb el projecte “Marquem la diferència“ dins de les feines domèstiques. Així que hem buscat el significat d’animals domèstics, l’hem llegit, l’hem reflexionat i l’hem entès. Hem aprofitat també per treballar la definició d’animals salvatges.

Ens ha costat tenir ben clares les dues definicions, perquè ens n’hem adonat que un animal pot ser domèstic i viure en una granja però alhora, també, pot ser salvatge, com per exemple els cavalls. Així que per aclarir les nostres idees hem arribat a un acord a l’aula sobre que els animals que ens havien sortit inicialment com a animals domèstics passàvem a considerar-se animals salvatges si, fins i tot dins d’una casa o d’una granja la seva manera de viure no era la més apropiada per les persones. Així que, hem rectificat les nostres premisses inicials i hem decidit canviar d’animals domèstics a animals salvatges el falcó i l’eriçó. 

Aquestes conclusions ens han permès introduir les taules i els gràfics de barres. Abans però, hem explicat què són i per a què serveixen. Així que, ens hem posat a fer feina i hem elaborat la taula de dades i el gràfic de barres dels animals domèstics i salvatges. Ens ha semblat tan interessant que de seguida en hem animat i ens hem vist elaborant altres taules i gràfics: segons si els animals eren vertebrats i invertebrats, segons el grup d’animals vertebrats al que pertanyien i segons el medi on els trobàvem. 









Hem visualitzat un documental d'animals vertebrats, hem treballat i memoritzat un poema d'animals i hem realitzat una lectura i una comprensió lectora sobre el primer animal domèstic. Sabeu que hem descobert nova informació? Sabíeu que el primer animal a ser domesticat va ser el gos i que aquest ha acompanyat a les persones durant uns 10.000 anys? També, hem descobert que estan emparentats amb els llops, les guineus i els xacals i sabeu que aquests en teoria són salvatges oi? Ara el que realment ens ha fet més gràcia d’aquesta lectura ha estat quan hem descobert que els gossos són animals molt treballadors perquè cuiden i vigilen els ramats, ajuden els caçadors, guarden els habitatges i fins i tot, alguns realitzen tasques policials i de rescat o estan especialment entrenats per guiar a les persones invidents. Us preguntareu per què ens ha fet tanta gràcia, oi? Doncs perquè a la societat s’acostuma a escoltar que els gossos es passen els dies estirats, menjant, dormint i prenent el sol o la fresca.




Dilluns comencem de ple a treballar amb els nostres grups d’experts el nostre grup concret d’animals vertebrats.

Xaloquets se’ns gira feina!

Famílies molt bon cap de setmana i a gaudir de la vida!