CAP AQUÍ, CAP ALLÀ, CONTE DE XALOC I CUCS DE SEDA 5-12-2019


Benvinguts de nou, famílies!


Recordeu que vàrem treballar les parts del conte i tots els aspectes que cal tenir en compte a l’hora d’escriure’n un? Recordeu que vàrem analitzar diferents contes? Doncs bé, aquesta setmana hem seguit treballant totes aquestes parts i tots aquests aspectes, però, enlloc d’analitzar un conte hem analitzat una pel·lícula: “Vecinos Invasores”. Val a dir que,  ens ha agradat moltíssim i que l'hem gaudit tots plegats. 

La pel·lícula comença quan desapareix la pau i la serenor dels animals del bosc degut a la construcció d’una nova urbanització residencial en el seu hàbitat. Els protagonistes principals són una família d’animals formada per una tortuga, un esquirol, una guineu i una família de porc espins. Un dels altres protagonistes principals és un ós rentador. Aquest, enganya a tots els altres perquè s’atreveixin a creuar un dels murs de la nova urbanització en busca de menjar. 

Amb la pel·lícula, hem reflexionat sobre com els éssers humans, a poc a poc, hem anat destruint territoris plens de vida i d’ecosistemes. Ens presenta una metàfora, perquè de vegades les persones veiem als animals com un perill, en general, per la societat i resulta que som les persones les invasores de l’espai animal. Així que, hem aprofitat i hem treballat aquest concepte i ja sabem què és una metàfora.



També, hem treballat el creixement humà, la supervivència i l’extinció animal i la invasió territorial entre d’altres conceptes. 

Hem analitzat on i quan passa la història de la pel·lícula, com es comporten i quina actitud tenen cada un dels animals, quin és el principal problema que ens presenten i com el viuen en general i individualment els protagonistes, però sobretot com solucionen el problema. 

Hem treballat els noms dels animals, tant en castellà com en català i els hem classificat dins dels 5 grups d’animals vertebrats a partir d’alguna característica pròpia. Finalment hem aprofitat per recordar el concepte d’animals salvatges i d’animals domèstics i recordar de quina manera viuen cadascun. 

Un cop convertits en experts analistes d’aquesta pel·lícula hem gaudit una estona de temps lliure pintant un dibuix dels principals protagonistes.





Pel que fa al nostre conte de Xaloc ja hem decidit, a partir d’un primer triatge a l’aula on cadascú ha dit la seva preferència, on volem que passi tota la nostra història i quins animals ens apareixeran com a protagonistes. Finalment, ha guanyat com a escena i lloc principal, la selva, concretament la Sabana. Els animals principals i protagonistes, encara no els tenim escollits del tot, però us en podeu fer una idea dels que ens apareixeran, oi? Que emocionant!


Pel que fa a l’apartat del projecte d’animals invertebrats, hem començat treballant les parts del cos dels cucs de seda a partir d’un dibuix i d’una expressió escrita. 

Hem après que bàsicament el cos dels cucs de seda es divideix en tres parts: 

La primera és el cap on es troba la boca i la mandíbula. IMPORTANT: els cucs de seda no tenen ni ulls ni orelles.

La segona part és el tòrax on hi trobem tres parells de potes curtes, just a continuació del cap. 

La tercera part i l’última és l’abdomen on hi ha 5 parells de potes en forma de ventosa, que li serveixen per aguantar-se i penjar-se de les plantes. 





Un cop treballades les parts del cos dels cucs vàrem haver de fer un parèntesi amb les “potes” i us preguntareu el perquè. Doncs bé, resulta que al parlar de 3 parells de potes al tòrax tots hi vam dibuixar 3 i el mateix ens va passar amb les 5 potes de l’abdomen, és a dir, quan vam parlar de 5 parells de potes tots vàrem dibuixar 5. Els nostres cucs de seda tenien 8 potes, però no era del tot cert! És per això que, al dia següent vam agafar el nostre material del + KMATES i ens vam posar a manipular i a representar les potes del cucs de seda i sabeu què? Vam haver de fer èmfasi i subratllar la paraula “parell. Ja que a priori tots enteníem i teníem molt clar el concepte de “parell” i de “parella però no el teníem present en la nostra representació i seguíem representant 3 unitats per una banda i 5 per una altra. Manipulant i manipulant i també fent exemples amb alguns companys com a models vàrem adonar-nos que alguna cosa no estàvem fent bé i vàrem començar a rectificar fins que finalment TOTS vam acabar dibuixant 3 parelles i 5 parelles de potes. Així que vàrem rectificar el nostre dibuix inicial i els cucs de seda van passar de tenir 8 potes a tenir-ne 16. Ah!!!! El Doble! Gràcies a les potes dels cucs de seda hem introduït a l’aula un gran concepte matemàtic: la multiplicació.

Hem après que multiplicar és bàsicament sumar tantes vegades el nombre que et diuen. A partir d’ara i durant tot el curs seguirem treballant, juntament amb la suma i la resta, el concepte de multiplicació però sempre a partir de la suma. És per això que al símbol “X” nosaltres, de moment, li direm “tantes vegades com”.

Aprofitant també el concepte de “parell” i que el total de potes dels cucs ens ha donat un nombre parell hem treballat a l’aula els nombres parells i senars. Mireu, mireu que divertit!!










Cansats de tants i tants aprenentatges ens hem endinsat dins de la part més plàstica i artística del nostre projecte i hem creat i elaborat, amb plastilina, els nostres animalons! Realment ens han quedat molt i molt xulos!














Durant aquestes setmanes hem seguit repassant amb resums, esquemes i exercicis pràctics tot el contingut dels animals vertebrats amb l’objectiu d’acabar de resoldre tots els dubtes pertinents abans de realitzar l’avaluació final. Cada vegada estem més convençuts que entre tot el que ens esteu ajudant a casa i tot el que estem repassant a l’aula, comencem a estar molt ben preparats per afrontar abans de les festes nadalenques la nostra prova amb molta energia! Xaloquets un últim esforç que ja arriba el Nadal!



Fins aquí el nostre blog! Ara ens toca descansar durant 4 dies i aprofitar aquest fantàstic pont! Ens retrobem dilluns Xaloquets!