A L' INICI D'UN NOU PROJECTE...LA CONTAMINACIÓ! 13-03-2020

Benvolgudes famílies,




Aquesta setmana ens hem convertit en “experimentadors” i com a bons experimentadors abans d’endinsar-nos de ple dins del segon projecte, el de la contaminació, hem portat a terme un petit experiment per comprovar que a l’ambient que ens envolta hi ha microbis i bactèries de tots tipus que embruten l'aire que respirem, la nostra cara, les nostres mans i també la nostra roba.



Aquest experiment ha consistit, bàsicament, en realitzar un dibuix en una cartolina. A continuació hem posat al damunt del dibuix uns quants taps. Finalment, hem tret les cartolines a l'aire lliure, al pati de l'hort.






Si l’experiment hagués funcionat, amb el pas dels dies, els nostres dibuixos s’haurien d’haver anat embrutant i només aquelles parts dels dibuixos on havíem col·locat inicialment els taps haurien d’haver continuat ben netes. Ara bé, resulta que l'experiment ens ha fallat ja que a l'hora de col·locar les cartolines a l'aire lliure no hem tingut en compte protegir-les de la pluja. Una tarda de la setmana passada, només durant uns quants minuts, ens va començar a ploure i no ens vam adonar, com a resultat, els dibuixos se’ns han mullat i no hem pogut continuar endavant amb l’observació del nostre experiment. De totes maneres, hem aprofitat per parlar del canvi climàtic.

Tornarem a repetir l'experiment i aquesta vegada sí protegirem els nostres dibuixos de la pluja!


Un cop introduïts en el món de la contaminació i abans de seguir aprenent en aquest nou mini projecte, hem expressat i plasmat en un full com enteníem cadascú de nosaltres el concepte de “contaminació". Primer, però, hem parlat com podíem plasmar en un full aquesta paraula sense cap imatge concreta i,  només a partir d’un dibuix abstracte. També dels colors que podíem utilitzar per dibuixar.





Hem presentat les exposicions a l’aula dels nostres murals de pobles i ciutats. Tot i ser les segones exposicions que fem davant dels companys, ens ha sigut una mica difícil organitzar-nos. La veritat es que hem sabut treballar molt millor en grup i ens hem mostrat molt més autònoms a l’hora de treballar, però encara hem de continuar practicant la presentació oral i la posada en escena.






Recordeu que durant dies hem estat treballant la importància dels noms dels carrers, dels números i de les adreces? És per això, que hem treballat la carta i la seva estructura, és a dir, les parts d’una carta.

Amb la presentació d’aquesta, ens ha anat apareixent vocabulari nou i, com cada setmana l’hem buscat. Ja sabem què és el contingut , qui és el destinatari i qui és el remitent. També hem parlat de la “posdata” i hem buscat diferents tipus de segells per entendre per què aquests s’han de posar quan enviem una carta. Finalment, hem après a organitzar i a preparar un sobre. 




Per reforçar tots aquests aprenentatges, hem visualitzat diferents vídeos que ens han facilitat entendre, molt millor, totes les explicacions prèvies de l’Estefania i a integrar,encara més, tots aquests nous coneixements.



Un cop ben informats i preparats, hem portat tota la teoria apresa a la practica, però abans d’escriure la nostra carta, en un cubell hem posat els nostres 26 noms i cadascú de nosaltres hem anat agafant un paper a l’atzar on apareixia el nom del company o companya a qui li escriuríem i li enviaríem la carta. Finalment, cadascú ha pensat, ha estructurat i ha escrit la seva.






Un cop amb les nostres cartes preparades, hem escrit les adreces de cadascú en el sobre segons si érem el remitent o el destinatari i hem enganxat els segells que la Estefania ens ha comprat. Això ha estat una feinada però us assegurem que ens ho hem passat molt bé i hem après moltíssim!




Ben orgullosos de les nostres cartes i amb molta il·lusió per a rebre’n una durant els propers dies, hem anat a llençar-les a la bústia! Dintre de pocs dies arribaran a casa nostra! Estigueu atents!



Hem continuat treballant la numeració però hem començat amb les mesures de quantitat que esperem que ens derivin, dins del mini projecte de la contaminació, a estudiar les taules gràfiques. Ja us ho explicarem més endavant a mesura que avancem tot el temari. 


També hem aprofitat per reforçar alguns continguts del primer mini projecte de pobles i ciutats amb uns exercicis de llengua que, a més a més, ens han permès repassar una mica d'ortografia i de gramàtica.



Ja sabeu que aquest segon mini projecte de la contaminació el treballarem per “parelles d’experts”. Cada parella ha hagut de portar una part d’informació molt concreta sobre la contaminació  juntament amb dues o tres fotografies.

Ara ens trobem llegint la informació, subratllant les idees principals, observant i parlant sobre la informació que tenim repetida i intercanviant la més important. Acabarem creant una explicació conjunta, amb cara i ulls, del nostre apartat específic a tractar dins de la contaminació.




Per assabentar-nos, encara més, del nostre mini projecte de la contaminació hem cregut important veure dos vídeos de la capa d’ozó. El primer ha estat per entendre què és exactament la capa d’ozó, quina és la seva funció i el perquè és tan important per la supervivència a la Terra. El segon ens ha portat a entendre i a parlar sobre quines són les causes que destrueixen la capa d’ozó.


Un cop entesos els vídeos, li hem demanat al nostre company de Gregal, el Jonay, si ens podia portar un dels contes que ell, concretament, va portar l'any passat a la classe de Xaloc quan vam realitzar aquest mini projecte. En ell, apareixen uns protagonistes anomenats "Diminutos". Ens expliquen que són uns personatges petits que viuen a la terra i a qui no agraden les deixalles i la brutícia. És per això que no entenen com els humans poden viure embrutant la Terra.




A partir de la lectura del conte i d’algunes reflexions sobre les aportacions d’aquests petits personatges i d’altres que han aparegut a l’aula, hem introduït un nou concepte que serà clau dins d’aquest projecte de la contaminació: "GREENPEACE". Els "Diminutos" són uns personatges que es preocupen i defensen el medi ambient. Per això hem volgut fer la semblança d'aquests personatges  amb aquesta ONG, ja que les persones que la formen es dediquen a la preservació i la cura d'aquest medi ambient.


Ah per cert! Aquesta setmana hem repartir el temari del mini projecte de "pobles i ciutats". Aquest ja hauria d'estar assimilat, ja que l'hem treballat a l'aula al llarg de moltes sessions i a partir de moltes activitats diferents. De totes maneres cal anar repassant a casa per demostrar el nostre coneixement el dimecres 1 d'abril en una petita prova escrita que realitzarem. 

Fins aquí aquesta setmana! Dilluns seguirem treballant i ampliant el nostre projecte.

Molt bon cap de setmana!